SOSTAC
Swot-analyse
Objectives
E-marketingdoelstellingen
- Marktaandeel vergroten met 10%
- Omzet vergroten met 10%
- 30% van de totale kaartverkoop via de website
- Terugkomende klanten verhogen naar 25%
- Conversieratio vergroten naar 5%
Afgeleide e-marketingdoelstellingen
Online omzet/ online kaartverkoop €60.000
Transactiebedrag €30 (2 kaartjes)
€60.000/€30=2000 boekingen
Conversieratio 2%
Aantal bezoeken 100.000
Strategie
A. Segmenteren
- Studenten
- Komedieliefhebbers
- Theaterliefhebbers
- Fans
B. Targeten
- Studenten
- Fans
C. Positioneren
- Kernbelofte/Essentie: Even ontsnappen aan de werkelijkheid en door een leuke opvoering lachend naar huis gaan.
- Benefits ten opzichte van concurrenten: Klaas heeft zijn unieke eigen manier van vermaak.
- Merkpersoonlijkheid: Klaas biedt een frisse, vernieuwde vorm van vermaak die zelfs de jeugd weer het theater in krijgt.
- Merkwaarde: Escapisme, euforie, humor en ontspanning.
- Bewijsvoering: Recensies van bestaande klanten en filmpjes op youtube.
Tactiek
Klant- succesfactoren
Instrumentkeuze- bezoek
SEO-Adwords
Affiliate-Marketing
Actiemarketing-webvertising
Instrumentkeuze- conversie
SEO-Adwords
-> Direct linken naar juiste pagina
Instrumentkeuze- merkbeleving
Affiliate-Marketing
-> D.m.v. juiste partners de juiste merkbeleving creëren.
Actie
Controle
Onder de functie van ‘Controle’ bekijken we de doelstellingen zoals geformuleerd bij het stukje van ‘Objectives’ over meerdere periodes.
Doelstellingen:
- Marktaandeel vergroten met 10%
- Omzet vergroten met 10%
- 30% van de totale kaartverkoop via de website
- Terugkomende klanten verhogen naar 25%
- Conversieratio vergroten naar 5%
Deze doelstellingen zijn gesteld om behaald te worden voor 31 December 2012.
Toelichting:
De cijfers 1-5 duiden op de 5 marketingdoelstellingen die wij gesteld hebben, boven de grafiek kun je ook aflezen welk nummer welke doelstelling is.
De eerste 2 doelstellingen worden in het eerste jaar niet behaald maar gaan wel door een progressieve groei, als we het groei percentage zo doortrekken zullen deze doelstellingen in het eerste kwartaal van het volgende jaar behaald. De laatste drie doelstellingen zijn al behaald halverwege de laatste periode.